انواع تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان که با عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته می شود، شرایطی است که تخمدان ها میزان غیر طبیعی از آندروژن ها را تولید می کنند، هورمون های جنسی که به میزان کم در خانم ها یافت می شوند.به طور کل معمولا تعادل در سطح هورمون های زنانه به می ریزد .

نام سندرم تخمدان پلی کیستک، حاکی از وجود کیست (کیسه های مملوء از مایع) کوچکی است که در تخمدان ها تشکیل می شود. با این حال، در برخی خانم های مبتلا به  شرایط ذکر شده، هیچ کیستی تشکیل نمی شود در حالی که در برخی دیگر شاهد تشکیل کیست های بسیاری خواهیم بود.

تخمدان پلی کیستیک چه نشانه هایی دارد

قاعدگی و تنبلی تخمدان

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود که می تواند توسط اسپرم مرد بارور شود. اگر تخمک بارور نشود، قاعدگی اتفاق می افتد و در طول پریود از بدن خارج خواهد شد.در برخی موارد، هورمون به میزان کافی جهت تخمک گذاری در بدن ساخته نمی شود. زمانی که تخمک گذاری اتفاق نیفتد، احتمال تشکیل کیست در تخمدان بیشتر می شود. این کیست ها، هورمون هایی به نام آندروژن ها تولید می کنند.

در خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان، سطح آندروژن ها بالا می رود که نتیجه آن بروز مشکلاتی برای سیکل قاعدگی و هم چنین علائمی از تنبلی تخمدان می باشد.مهم ترین نشانه تخمدان پلی کیستیک نامنظمی سیکل های قاعدگی می باشد.

معمولا مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، درمانی است که برای تنبلی تخمدان در نظر گرفته می شود. با این که درمان قطعی وجود ندارد، اما مصرف دارو می تواند از شدت علائم کم کند و جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرد.

علت بروز تنبلی تخمدان چیست؟

علت اصلی بروز تنبلی تخمدان به طور قطعی مشخص نیست. بسیاری از خانم ها مقاومت به انسولین دارند، این بدین معناست که بدن آن ها قادر به استفاده از انسولین به میزان کافی نیست. در چنین شرایطی، سطح انسولین در بدن بالا می رود و حتی ممکن است سطح اندروژن نیز بالا برود.

• چاقی و اضافه وزن نیز می تواند باعث بالا رفتن سطح انسولین و تشدید علائم تنبلی تخمدان شود.
  • تنبلی تخمدان می تواند زمینه خانوادگی و ژنتیکی داشته باشد. اگر مادر و یا خواهر مبتلا به تنبلی تخمدان باشند، احتمال بروز این اختلال بیشتر خواهد بود.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان چیست؟

از جمله علائم و نشانه های تنبلی تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قطع سیکل قاعدگی، نا منظم شدن سیکل و یا خونریزی سبک
  • بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل چندین کیست در آن ها
  • رشد موهای زائد در نواحی از قبیل قفسه سینه، معده و یا پشت بدن
  • افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم
  • آکنه و چرب شدن پوست
  • نازک شدن مو و الگوی ریزش موی مردانه
  • ناباروری
  • لکه های تیره رنگ بر روی قسمت پشت گردن، زیربغل و یا زیر سینه ها

علائم تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا متخصص زنان به بررسی سوابق پزشکی و علائم و نشانه های موجود می پردازد. ممکن است نیاز به انجام معاینات فیزیکی و یا لگنی باشد، که پزشک در این معاینه به بررسی ارگان های تناسلی داخل و خارج بدن خواهد پرداخت.
در برخی موارد، ابتلا به شرایط خاص پزشکی می تواند علت بروز علائم تنبلی تخمدان باشد. به همین خاطر، تست های تشخیصی زیر انجام خواهد شد:

سونوگرافی: این تست که با استفاده از امواج صوتی و با استفاده از کامپیوتر انجام می شود، تصاویری از رگ های خونی، بافت و ارگان ها را در اختیار پزشک قرار می دهد. این تست هم چنین به منظور بررسی اندازه تخمدان ها و اطمینان از تشکیل کیست انجام می شود.
در این تست، ضخامت مخاط رحم که اندومتریوم نام دارد نیز مشخص خواهد شد
آزمایش خون: در آزمایش خون، سطح هورمون ها و آندروژن ها، قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید اندازه گیری می شود.

درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان با توجه به عواملی از قبیل سن، شدت علائم و شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود. نوع درمان نیز به این مورد بستگی دارد که آیا بیمار باردار است و یا در آینده قصد بارداری دارد یا خیر.

در خانم هایی که قصد بارداری دارند، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تغیییر در رژیم غذایی و میزان فعالیت. هر چه رژیم غذایی سالم تر و میزان فعالیت بدنی بیشتر باشد، از شدت علائم کاسته خواهد شد.
  •  مصرف دارو به منظور تحریک تخمک گذاری. مصرف دارو به آزاد شدن طبیعی تخمک از تخمدان ها کمک می کند. البته نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مصرف این قبیل داروها می تواند احتمال چند قلوزایی را افزایش دهد.

در صورتی که قصد بارداری وجود نداشته باشد، درمان های زیر در نظر گرفته خواهد شد:

• مصرف قرص های پیشگیری از بارداری. این داروها به تنظیم سیکل قاعدگی، پایین آمدن سطح آندروژن و کاهش آکنه کمک می کنند.
  • داروهای دیابت. این داروها معمولا به منظور کاهش مقاومت به انسولین تجویز می شوند که به کاهش سطح آندروژن، آهسته شدن رشد موهای زائد و منظم شدن تخمک گذاری کمک می کنند.
  • تغییر در رژیم غذایی و فعالیت.
  • مصرف دارو و درمان سایر علائم.

بارداری با تنبلی تخمدان

در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان، بارداری با چالش همراه خواهد بود. آن هم به دلیل این که بالا رفتن سطح هورمون ها مانع از آزاد شدن تخمک از تخمدان خواهد شد. اما در صورت رعایت موارد زیر، احتمال بارداری افزایش خواهد یافت:

•  داشتن وزن بدنی سالم
  •  رژیم غذایی متعادل و سالم
  • اهمیت دادن به ورزش و تمرین بدنی
  • بررسی زمان تخمک گذاری و داشتن رابطه جنسی نزدیک تخمک گذاری
    اگر در صورت رعایت موارد زیر، بارداری اتفاق نیفتد، تست باروری و یا مصرف داروهایی به منظور تحریک تخمک گذاری توصیه می شود. در صورت عدم اثربخشی مصرف دارو، جراحی به منظور برداشت بافتی که باعث تولید هورمون مردانه در تخمدان شده است، تجویز خواهد شد.
    نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تنبلی تخمدان احتمال سقط جنین، بالا رفتن فشار خون در طول بارداری و یا زایمان زودرس را افزایش می دهد.
    آن چه که اهمیت دارد این است که خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان، در صورتی که تمایل به بارداری دارند باید با پزشک مشورت داشته باشند.

از کجا بفهمم دچار تنبلی تخمدان شدم یا نه؟

برخی از خانم ها زمانی که برای اقدام به بارداری می کنند تازه متوجه این مشکل خود می شوند. اما به طور کل مهم ترین نشانه تنبلی تخمدان قاعدگی نامنظم است  اما در صورتی که پریود شما مرتب است به نشانه هایی مانند افزایش وزن و چاقی ، وجود موهای زائد و ضخیم در چانه و پشت لب و بدن ،افزایش چربی پوست و جوش های چرکی و ریزش مو بیشتر دقت کنید و با یک سونوگرافی و تست خون می توان متوجه تخمدان پلی کیستیک و تنبلی تخمدان شد

اگر تنبلی تخمدان داشته باشم نمی تونم باردار بشم ؟

با استفاده از دارو درمانی و تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی خوب و ورزش منظم می توان این مهم را ممکن کرد تا خانم ها باردار شوند . همچنین باید توجه داشت که خانم هایی که با تنبلی تخمدان درگیر هستند احتمال مواجه شدن با مشکلاتی مانند پره اکلامپسی (افزایش فشار خون مزمن) ، دیابت بارداری ، زایمان زودرس و سقط جنین در دوران بارداریشان بیشتر خواهد بود.

قرص های ضد بارداری برای درمان تنبلی تخمدان عوارضی ندارد؟

معمولا در اولین قدم برای درمان تخمدان پلی کیستیک پزشکان قرص های جلوگیری از بارداری را پیشنهاد می کنند. باید گفت این قرص ها باعث درمان این عارضه نمی شوند اما به بهبود علائم این مشکل مخصوصا نامنظم بودن قاعدگی و رفع موهای زائد بسیار کمک می کند.

در پایان این که

تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک ، یکی از مشکلات هورمونی شایع در خانم ها در سنین باروری است که با علائمی مانند قطع سیکل قاعدگی، بالا رفتن سطح آندروژن ها و تشکیل کیست های کوچک در تخمدان همراه می باشد.
خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان بیشتر در معرض دیابت نوع دو، فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی قرار دارند.
درمان این شرایط با توجه به این موضوع تعیین می شود که آیا خانمی در آینده قصد بارداری دارد یا خیر. برای خانم هایی که قصد بارداری دارند، داروهای متفاوتی تجویز خواهد شد.

Source: https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/polycystic-ovary-syndrome-pcos

3 thoughts on “انواع تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک

1. tayebe - جولای 4, 2020 در 7:14 ق.ظ

می خوام اقدام به بارداری کنم . توی تخمدان سمت چپم اندازه کیستم ۳۴*۸۰ است ولی تخمدان سمت راست اوکی هستش . چی کار باید بکنم ؟

• fccclinic - جولای 4, 2020 در 7:19 ق.ظ

شما حتما قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید باید مشاوره بارداری با یک متخصص داشته باشید چون اندازه هشت سانت بزرگ هستش و شاید در بارداری براتون مشکل به وجود بیاره

2. nooshin - جولای 4, 2020 در 8:55 ق.ظ

از آخرین پریود من سه ماهه که میگذره . رفتم پیش چند تا دکتر نتایجه آزمایش و سونومو بردم اولش گفتن شاید تیروئید دارم که پریود نشدم . اما توی آزمایشام نشون داد که تیروئید ندامرم .یکی از دکترا گقت تنبلی تخمدان دارم و برام دارو نوشته و پزشک دیگه ای از روی سونوم گفتن که مشکلی ندارم . من الان نمیدونم چی کار باید بکنم