درمان خشکی واژن هنگام دخول

خشکی واژن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در زنان هنگام دخول و یا در زمان یائسگی ظهور پیدا می کند و آنان را با محدودیت ها و عوارضی مواجه می سازد.

خاتم دکتر بهمن پور  جراح زیبایی زنان در این سال ها فعالیت های گسترده ای را در زمینه درمان بیماری ها و مشکلات زنانه داشتند و روزانه تعداد قابل توجهی از مراجعین را معاینه و درمان می کنند. این مشکل را می توان برای دو دوسته از افراد تقسیم بندی کرد خانم هایی که در حین رابطه جنسی احساس راحتی ندارند و خیسی قبل از مقاربت سختتر برای آنها اتفاق میفتد که به همین دلیل اکثرا رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند و اما دسته دوم خانم های میانسالی هستند که پس از دوره یائسگی دچار خشکی واژن شده اند و درصدد این هستند که به حالت قبل از یائسگی خود برگردند.

درمان خشکی واژن در دوران یائسگی

خشکی واژن

خشکی واژن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از زنان با آن در گیر می شوند و معضلی است که باید برای خروج از آن ابتدائا به درستی بشناسیدش سپس در پی راه های درمانی آن بر آیید.
خشکی واژن معلول علت های مختلفی است ( در ادامه در بخش های مجزا به آن خواهیم پرداخت) که در زنان با سن بالا بیشتر بروز و ظهور دارد.
آمار زنانی که روزانه در اثر بروز این بیماری به مطب ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند بسیار زیاد است ولی نمی توان درصد دقیقی از خانم های مبتلا ارائه داد.

علائم خشکی واژن

خشکی واژن در خانم ها عوارض و مشکلاتی را پیش می آورد که می توانند از طریق آنها خشکی واژن را در خود تشخیص دهند. از جمله این علائم:

• احساس سوزش در نواحی واژینال
• خارش واژن
• به وجود آمدن زخم در واژن
• درد و ناراحتی در ناحیه واژن
• زنان در اثر خشکی واژن لذت جنسی خود را از دست می دهند
• درد و نارحتی هایی که در هنگام رابطه جنسی پدید می آید
• گاها در هنگام رابطه جنسی و یا بعد از آن خونریزی هایی رخ می دهد
• بروز عفونت های پی در پی

لازم به ذکر است که بسیاری از عواملی که در بالا بیان شد نتیجه مستقیم کاهش سطح استروژن در خانم ها است. در واقع بدین معنا، زمانی که استروژن در خانم ها کاهش می یابد در نتیجه ی آن واژن با خشکی روبرو می شود و در نهایت علائمی را پدید می آورد که به آن خشکی واژن می گویند.
* نکته ای را در خصوص استروژن و عملکرد آن در بدن باید خدمت عزیزان یاد آور شویم. همانطور که می دانید استروژن در بدن باعث جوانی و شادابی و طراوت بدن و صورت زنان می شود. نقش این هورمون در ناحیه واژن این است که بخش های داخلی و دیواره ها را مرطوب نگه داشته تا زنان در هنگام رابطه جنسی احساس بهتری داشته باشند. البته این رطوبت در حفظ کیفیت ظاهر و کاهش درد ها و نیز تحریک پذیری این بخش نیز تاثیر گذار است. هنگامی که این هورمون کاهش می یابد ما شاهد بروز مشکلاتی چند در این بخش از بدن زنان خواهیم بود.

چه علت هایی در بروز خشکی واژن دخیل اند؟

دکتر بهمن پور علاوه بر کاهش ترشح هورمورن استروژن، عللی دیگر را نیز در بروز این بیماری در زنان ذکر کردند که بدین قرار است:

•  ورزش های شدید زنان می تواند مشکل خشکی واژن را برای زنان پدید آورد
  • ازدیگر عوامل موثر شیر دهی است
  • زایمان نیز می تواند تا حد زیادی در خشکی واژن اثر گذار باشد
  • زنان متاسفانه این روزها با استرس های زیادی مواجه هستند و این موضوع تاثیر به سزایی در بروز خشکی واژن دارد
  • زنانی که در طول مراحل درمانی خود از انواع شیوه های درمانی سرطان از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کنند با عارضه خشکی واژن مواجه می شوند
  • زنانی که تخمدان های خود را از طریق جراحی بر می دارند نیز خشکی واژن برایشان ایجاد می شود
  • یکی از دلایلی که در خشکی واژن تاثیر دارد ولی کمتر به آن توجه می شود این است که گاها زنانی که با سرطان و اندومتریوز مواجه اند از سوی پزشکان داروهایی در یافت می کند که برای کاهش سطح استروژن است. این دارو ها باعث می شوند زنان با خشکی واژن روبرو شوند.
  • عفونت واژن که با انجام تست پاپ اسمیر می توان از دهانه رحم نمونه برداری صورت بگیرد.

درمان خشکی واژن هنگام دخول

اولین نکته را باید در نظر گرفت که فرد از لحاظ احساسی و روانی هم آماده برقراری رابطه جنسی باشد . اضطراب ، عدم اعتماد به نفس کافی ، مصرف برخی از داروهای ضدافسردگی همگی می تواند باعث سردمزاجی شما در رابطه جنسی باشد. اما در صورتی که علت های دیگر در خشکی واژن دخیل هستند به موارد زیر دقت کافی داشته باشید.

روان کننده های لوبریکانت‌

پماد های خشکی و مرطوب‌کننده‌های واژن

اما دیگر مرطوب کننده ها هستند که اثر تقریبا طولانی تری دارند که خانم ها باید آنها را هر روز و یا چند روز یک بار استفاده کنند که بهتر است مصرف آنها را پزشک خود بپرسید.

انواع راه های درمانی برای خشکی واژن کدامند؟

راه های مختلفی برای درمان خشکی واژن در دوره یائسگی وجود دارد:

• استفاده از کرم هایی که با عنوان کرم های موضعی شناخته می شوند. با استفاده از این کرم در ناحیه واژینال می توانند این نواحی را مرطوب نگه دارند تا عارضه های ناشی از خشکی واژن بر طرف شود.
• لیزر درمانی نیز اثربخشی بالایی در بهبود وضعیت و کاهش علائم خشکی واژن دارد.
• مصرف قرص استروژن نیز از دیگر راه هایی است که می تواند به درمان خشکی واژن کمک کند. این قرص ها با افزایش ترشح استروژن در خانم ها باعث می شوند در ناحیه واژینال رطوبت لازم ایجاد شود و همین رطوبت بسیاری از عارضه ها و علائم را برطرف می نماید.

درمان خشکی واژن با لیزر چگونه است؟

یکی از نوین ترین روش هایی که در جهت درمان خشکی واژن بکار گرفته می شود لیزر درمانی است. لیزر درمانی از بهترین و موثر ترین راه هایی است که این روزها در خدمت پزشکان و بیماران قرار گرفته است و نتایج مثبتی را رقم می زند.
لیزر مونالیزا تاچ یکی از بهترین و جدید ترین لیزر هایی است که در درمان خشکی واژن تاثیرات شگرفی را از خود بجا گذاشته است و رضایت حداکثری زنان را کسب کرده است.
علاوه بر اینکه لیزر درمانی تاثیرات درمانی دارد می تواند با هدف زیباسازی و جوان سازی واژن خانم ها نیز بکار رود. امروزه آمار زنانی که اقدامات زیبایی را در کنار روند درمانی انجام می دهند کم نیستند و خوش بختانه تا حد زیادی از روند درمان خود راضی می باشند.

درمان خشکی واژن با لیزر
نکته ای ضروری درباره روش لیزر درمانی در بیماری خشکی واژن

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد جلسات درمانی برای افراد متفاوت است. در بسیاری از زنان با سه تا چهار جلسه این روند درمانی تکمیل می شود و نتایج حاصله از درمان را شاهد خواهند بود. اما در برخی از زنان به جهت شدت خشکی واژن و شدت علائم و عوارضی که از آن بروز می کند، تعداد جلسات درمانی زیاد است. در نتیجه باید تعداد دفعاتی که زنان تحت لیزر درمانی قرار می گیرند، افزایش یابد تا اثر بخشی حاصل شود. نکته نوید بخشی که وجود دارد این است که نتیجه دهی این روش درمانی حتمی و قطعی است.

درمان خشکی واژن با لیزر چه مزایایی دارد؟

• در کوتاه ترین زمان لیزر درمانی پاسخ گوی مشکلات مختلف از جمله خشکی واژن خواهد بود و تا حد زیادی آن ها را بر طرف می کند.
• زنان می توانند بدون درد و ناراحتی تحت این درمان قرار گیرند
• بدون خونریزی روند کار انجام می شود
• بلافاصله بعد از انجام کار می توانند به منزل باز گردند زیرا که لیزر درمانی جزء درمان های سرپایی محسوب می شود.(سرپایی بدین معناست که نیازی به بستری شدن و یا مراقبت های ویژه پزشکی ندارد).

درمان خشکی واژن با لیزر چه خطراتی را در پی دارد؟

واقعیت این است، علیرغم اینکه در طول سالهای متمادی این عمل درمانی بر روی آمار بالایی از افراد قرار گرفته است گزارش هایی که حاکی از اثرات منفی و عارضه های خطرناک لیزر باشد را دریافت نکرده ایم.
خوش بختانه در سطح کشور شاهد فعالیت های گسترده ای از سوی پزشکان با تجربه و آگاه ای هستیم که در زمینه کاری خود نهایت توانمندی را از خود نشان داده اند. بر همین اساس زنان می توانند بدون دغدغه و بدون نگرانی در این مسیر گام بردارند و مشکل خود را حل کنند.

هفت + 6 =