آدرس مطب          تهران، ولنجك ، خیابان اصلی ولنجک
نبش خیابان 18 ، ساختمان خليج فارس ، واحد 208

قرص و کرم واژینال کلوتریمازول برای درمان عفونت واژن

از کلوتریمازول در درمان عفونت های قارچی واژن استفاده می شود. این دارو هم چنین به کاهش سوزش، خارش و ترشحات واژنی ناشی از عفونت این ناحیه نیز کمک می کند. نحوه عمل این دارو به این صورت است که جلوی رشد قارچ هایی که منجر به بروز عفونت می شوند را می گیرد.

عفونت قارچی همراه با ترشحات و سوزش ادرار

اشکال دارویی کلوتریمازول

کلوتریمازول در مدل های مختلف کرم موضعی ، کرم واژینال ، قرص واژینال و محلول موضعی وجود دارد. دو فرم قرص و کرم بیشتر در دسترس و مورد استفاده می باشد. فرم کرم به این صورت است که باید در نواحی اطراف و خارج واژن استعمال شود.
اگر خانمی برای اولین بار به عفونت واژنی مبتلا می شود، باید در خصوص مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت داشته باشد. از آن جایی که احتمال بروز انواعی از عفونت های واژن وجود دارد، نوع داروی تجویزی نیز متفاوت خواهد بود.
در صورت بروز تب، لرز، علائمی مانند سرما خوردگی، دردهای شکمی و یا ترشح بدبو از واژن، حتما باید به پزشک مراجعه کرد چرا که موارد گفته شده نشانه ای از عفونت شدید واژن هستند .

طریقه مصرف کلوتریمازول

در صورت مصرف خود سرانه دارو، حتما باید دستورالعمل روی بسته بندی با دقت مطالعه شود. اگر دارو از سوی پزشک تجویز شود، باید طبق دستور مصرف گردد.
قبل و بعد از مصرف، دست ها باید به خوبی شسته شوند. از تماس محصول با چشم ها باید خودداری شود و در صورت تماس، چشم ها را با آب فراوان بشویید.
دوز مصرفی دارو باید با توجه به شرایط و میزان واکنش به دارو تعیین شود. این دارو را روزانه به مدت یک تا هفت شب قبل از خواب و طبق دستور استفاده کنید.

مصرف این دارو باید هر روز و تا زمان تجویز شده از سوی پزشک ادامه یابد، حتی اگر بعد از چند روز مصرف، بهبود در علائم مشاهده شود. قطع سریع دارو می تواند احتمال بازگشت عفونت را افزایش می دهد.

در صورت عدم بهبود علائم بعد از گذشت سه روز و یا ادامه دار شدن علائم بیش از هفت روز حتما با پزشک تماس بگیرید. بازگشت عفونت دو ماه بعد از درمان نیز باید به پزشک گزارش داده شود.

نحوه استفاده از پمادهای واژینال

پماد کلوتریمازول واژینال با اپلیکاتور

در صورت استفاده از کلوتریمازول کرمی، باید از اپلیکاتور استفاده شود. بهتر است بر روی پشت دراز بکشید به گونه ای که زانوها به سمت قفسه سینه خم شوند. اپلیکاتور مملوء از کرم را داخل واژن قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید تا کرم وارد واژن شود. مطمئن شوید که کرم به طور صحیح وارد واژن شده باشد.

در صورت مصرف قرص واژینال کلوتریمازول، می توانید از اپلیکاتور و یا انگشت برای قرارگیری قرص استفاده کنید.

معمولا در صورتی که خارش و یا سوزش اطراف نواحی خارجی واژن وجود داشته باشد، توصیه می شود از کرم یک تا دو بار در طول روز و به مدت نهایتا هفت روز استفاده شود. اگر از فرم کرمی استفاده می شود، تنها مقدار کمی از محصول باید بر روی ناحیه زده شود.

توجه داشته باشید در طول دوره درمان نباید از تامپون، دوش واژینال و یا سایر محصولات واژنی استفاده شود.

فیلم آموزش تصویری استفاده از اپلیکاتور برای پماد واژینال

عوارض جانبی داروی کلوتریمازول چیست؟

احتمال بروز خارش، درد و یا دل پیچه وجود دارد که البته باید با پزشک در میان گذاشته شوند. به ندرت پیش می آید که شاهد بروز واکنش های آلرژیک باشیم. خارش و تورم، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی از جمله علائم واکنش های آلرژیک هستند.

موارد احتیاطی در درمان عفونت واژن با کلوتریمازول چیست؟

قبل از شروع درمان، هر گونه حساسیت به این دارو و یا سایر داروهای ضد قارچی باید به پزشک اطلاع داده شود. این محصول حاوی ترکیبات فعالی است که می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگری شود.
ابتلا به شرایط پزشکی از قبیل:

•  دیابت
  • بیماری های سیستم ایمنی مانند ایدز و HIV
  • عفونت های مکرر واژنی (بیش از سه مرتبه در طول شش ماه و یا چهار مرتبه در یک سال)
    باید به پزشک گزارش داده شوند.

نزديكي در زمان استفاده از كرم واژينال چگونه باید باشد؟

در خصوص زمان مناسب برقراری رابطه جنسی در طول درمان، حتما با پزشک مشورت داشته باشید.البته بهتر است که در صورتی که مقاربت دارید بین نزدیکی تا استعمال پماد فاصله بگذارید.

در دوران بارداری می توان از کلوتریمازول استفاده کرد؟

از مصرف دارو در دوران بارداری باید خودداری شود. خانم های باردار در صورت لزوم و تائید پزشک، باید درمان را تحت نظر پزشک ادامه دهند. این که آیا دارو می تواند وارد شیر مادر شود، به طور کامل مشخص نیست، به همین خاطر، خانم های باردار باید حتما با پزشک مشورت داشته باشند.

فعل و انفعالات دارویی

اثر برخی داروها می تواند در صورت مصرف همزمان محصولات گیاهی تغییر کند و اثربخشی خوبی نداشته باشند. البته این حالت در مورد تمامی داروها صدق نمی کند. به منظور پیشگیری از تداخلات دارویی، مصرف هر گونه دارو و یا محصول باید به پزشک اطلاع داده شود.

توجه داشته باشید که در طول درمان هر گونه شروع، قطع مصرف و یا تغییر در دوز سایر داروها ممنوع می باشد.
برخی محصولات از قبیل آنتی بیوتیک ها، کورتون ها و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، احتمال بروز عفونت های واژنی را افزایش می دهند.

مصرف بیش از حد کلوتریمازول چه مشکلاتی را به همراه می آورد؟

اگر دارو بلعیده شود، می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. در صورت مصرف بیش از حد دارو و بروز علائم شدیدی از قبیل مشکلات تنفسی، باید نسبت به درمان اورژانسی اقدام صورت گیرد.

نکات مهم

•  از استفاده مشترک دارو با دیگران باید خودداری شود.
  • جهت پیشگیری از بروز عفونت های واژنی، ناحیه باید بعد از استحمام و یا رفتن به استخر کاملا خشک شود.
  • از پوشیدن لباس های تنگ برای مدت زمان طولانی باید خودداری شود.
  • لباس زیر باید روزانه عوض شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم در شریک جنسی، باید به پزشک مراجعه شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز مصرف دارو، به محض یادآوری باید مصرف شود. اگر نزدیک به دوز بعدی باشد، نیازی به مصرف دوز فراموش شده نیست و روند مصرف را می توانید همانند قبل ادامه دهید.

Source: https://www.healthlinkbc.ca/medications/fdb9052

2 thoughts on “قرص و کرم واژینال کلوتریمازول برای درمان عفونت واژن

1. نوش آفرین - آگوست 23, 2020 در 11:33 ق.ظ

من چند سال هستش که عفونت های مکرر دارم ، کلوتریمازول مصرف می کنم یه دوره ای و بعدش خوب میشه اما دوباره عفونت می گیرم

• fccclinic - آگوست 23, 2020 در 11:49 ق.ظ

اگر بیشتر از ۵ بار در سال دچار عفونت واژن شدید حتما برای تست پاپ اسمیر اقدام کنید و پیشنهاد می کنم در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر شما نرمال هم بود با نظر متخصص کولپوسکوپی هم انجام بدهید.