۱۰ دقیقه

درمان عفونت واژن

آنچه می خوانید...

یکی از مشکلاتی که بخش قابل توجهی از زنان با آن درگیر هستند عفونت واژن است. عفونت واژن در زنان تبدیل به یکی از مشکلاتی شده است که متاسفانه راه گریزی از آن نیست و صرفا می توانیم با رعایت نکاتی احتمال وقوع آن را کاهش بدهیم تا با عارضه ها و مشکلات کمتری از این بیماری مواجه شویم.

*متاسفانه بیش از هفتاد درصد زنان در طول عمر خود حداقل یک بار با عفونت واژن مواجه شدند. و علائم آن را در خود مشاهده کرده اند.

عفونت واژن

عفونت واژن همانگونه که در سطور اخیر گفته شد بسیار از زنان را مبتلا ساخته است و عارضه و مشکلاتی را برای آنان بوجود آورده است. عفونت واژن بر اثر میکروبی خاص در واژن خانم ها ایجاد می شود و علائم و نشانگانی را با خود در پی دارد.

  • عللی که می تواند بر وقوع عفونت واژن تاثیرگذار باشد، باداری، رابطه جنسی، و یا استفاده از لباس زیر هایی است که بدن به آنها حساسیت نشان می دهد.
  • از دیگر نکاتی که در خصوص عفونت واژن باید گفت این است که هرگز این تصور را نداشته باشید که عدم رعایت بهداشت شخصی به عفونت واژن منجر می شود. خیر. این اعتقادی است که از پایه غلط بوده و هرگز مورد تایید پزشکان نیست.

علائم عفونت واژن

  1. از جمله نشانگانی که در پی عفونت واژن ایجاد می شود خارش و ترشح است که در واژن ایجاد می شود و زنان را با مشکلاتی جدی روبرو می سازد. ترشحات واژن در عفونت های مختلف فرق می کند برای مثال مقدار ترشحات در عفونت تریکومونا خیلی زیاد است
  2. دومین نشانه سوزش در ادرار است. زنانی که عفونت واژن می گیرند در هنگام ادرار سوزشی را حس می کنند و این باعث آزار آنهاست.
  3. سومین علامت ابتلا به عفونت واژن بوی بدی است که واژن به خود می گیرد و باعث می شود این بوی بد به لباس زیر سرایت کند. به طوری که زنان گاها مجبور می شوند در فواصل زمانی کوتاه لباس زیر و شلوار خود را تعویض کنند تا بوی بد باعث آزار اطرافیان نشود.
  4. تورم و قرمزی واژن از جمله علائمی است که در هنگام رخداد عفونت بوجود می آیند و ناراحتی هایی را برای زنان ایجاد می کنند.
  5. از دیگر علائمی که زنان گزارش می کنند این است که درهنگام رابطه جنسی مجبور به تحمل درد هایی هستند که مانع از آن می شود که لذت جنسی را تجربه کنند و این موضوع باعث می شود آنان در صدد برآیند تا معایناتی داشته باشند و درمان آن را آغاز کنند.

درمان عفونت قارچی واژن

تشخیص عفونت قارچی

معمولا با مراجعه با پزشک زنان و  بیان کردن نشانه های مختلف دکتر عفونت قارچی را تشخیص می دهد . بیمار باید سابقه عفونت های واژینال و عفونت برفکی واژن خود را مطرح کند و  در صورتی که به بیماری مقاربتی مبتلا است آن را به دکتر خود بگوید. اما گاهی اوقات شرح حال بیمار نمی تواند به تشخیص پزشک کمک کند که در این صورت بیمار معاینه بالینی می شود و برای اینکه پزشک بتواند درمان قطعی خوبی ارائه دهد از ترشحات و بافت واژن نمونه برداری می کند و برای آزمایشگاه ارسال می کند.

راه های درمان انواع عفونت واژن

یک نکته مثبتی که در خصوص عفونت واژن وجود دارد این است که این بیماری و مشکل را با دارو درمانی و مصرف مدتی از یکسری قرص های خاص می توان درمان کرد و از عارضه ها و مشکلات بوجود آمده رهایی یافت.هر چند که عده ای هم هستند درمان عفونت واژن در خانه را موثرتر می دانند و از پزشکان خود در رابطه با درمان عفونت واژن با سیر و یا سرکه سوالات متفاوتی می پرسند. باید گفت اگر می خواهید به صورت موضعی خوراکی هایی مانند سیر و … را به واژن خود بمالید حتما از پزشک سوال کنید زیرا ممکن است این ناحیه را بیشتر تحریک کند و کمک چندانی به درمان عفونت  نکند اما خوردن سیر ، عسل ، ماست های پروبیوتیک ، ویتامین c  در این دوره پیشنهاد می شود.

درمان عفونت قارچی واژن

درمان عفونت قارچی با استعمال انواع قرص ها و شیاف هایی که به نوعی آنتی بوتیک هستند امکان پذیر است. علاوه بر اینکه کرم های ضد قارچ هم موجود است و در بسیاری از موارد این کرم ها مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله قرص هایی که برای درمان عفونت قارچی واژن از سوی پزشکان تجویز می شود: میکونازول، بوتوکونازول و کلوتریمازول ،ترکونازول  و فلوکونازول است.

*این نکته را مجددا یادآوری می کنیم که برای درمان عفونت واژن هرگز خودسرانه عمل نکنید با اینکه ممکن است برخی از داروهای نام برده بدون نسخه داده شود حتما با پزشکی متخصص و مجرب مشاوره داشته باشید تا از بروز خطرات احتمال جلوگیری شود.

درمان عفونت واژن با مترونیدازول

یکی از داروهایی که معمولا توسط پزشکان زنان برای خانم های مبتلا به عفونت تجویز می شود مترونیدازول است. اما این دارو چیه؟

درمان عفونت واژن

مترونیدازول

  • یکی از انواع آنتی بیوتیک ها
  • مناسب برای درمان عفونت واژن در خانم ها
  • این دارو به اشکال مختلفی تولید شده است بدین معنا که به شکل قرص، پماد، شیاف، شربت تولید شده است.
نکاتی ضروری در خصوص استعمال مترونیدازول

مترونیدازول نیز برای درمان عفونت باکتری واژن  مورد استفاده قرار می گیرد و تا حد زیادی می تواند موثر و نتیجه بخش باشد.

  • مترونیدازول از جمله دارو هایی است که عوارضی را برای بیمار ایجاد می کند به همین جهت حتما باید با تجویز و دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
  • از جمله عوارضی که مترونیدازول می تواند ایجاد کند: سرگیجه، کاهش اشتها، سردرد، سوزش زبان، و ضربان قلب است.
  • دوز مصرف مترونیدازول بسیار مهم است و استفاده کم از آن تاثیر ندارد و مصرف زیادی می تواند تبعات و اثرات منفی در پی داشته باشد. به همین جهت حتما باید از سوی پزشک تجویز شود تا میزان دوز مصرفی آن به طور دقیق تعیین گردد.
  •  برای درمان عفونت واژن در سه ماهه اول بارداری استفاده از مترونیدازول می تواند خطر ساز باشد.
  • تداخل مترونیدازول با الکل می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. به همین جهت هنگام مصرف مترونیدازول نباید از الکل استفاده کنید. تا دوره درمانی و مصرف مترونیدازول تکمیل شود.

پیشگیری از عفونت واژن مکرر

متاسفانه خیلی از بانوان دچار عفونت های مکرر هستند بهتر است که این خانم ها و به طور کلی همه بانوان موارد زیر را برای  پیشگیری از این عارضه رعایت کنند.البته  بدانید اگر دچار عفونت های مکرر هستید دوباره به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به دلیل بیماری های سیستم ایمنی بدن شما به عفونت واژن مبتلا می شوید و نیاز است که در یک دوره درمان طولانی مدت و داروهای متفاوت درمان شوید و نیاز به انجام کشت و نمونه برداری از ترشحات است.

  • زمانی که در دوره قاعدگی هستید از پد های استاندارد استفاده کنید  و از گذاشتن های تامپون های معطر خودداری کنید.
  • زمانی است که خارش واژن به دلیل استفاده از مواد پاک کننده خاص است که شما به آن حساسیت نشان داده اید و باید سریعا استفاده از آنها را قطع کنید.
  • از لباس های زیر نخی و یا کتانی استفاده کنید . شورت های خیلی تنگ که جنس پارچه مرغوبی ندارند پوست شما را تحریک می کنند و در هنگام تعریق شما اصلا جذب خوبی ندارند. در هنگام خواب هم می توانید بدون لباسزیر باشید
  • از دوش واژینال یا Vaginal Douching خودداری کنید. زمانی که شما احساس بوی بد در آلت تناسلی خود دارید این بو ناشی از قسمت خارجی واژن است و ینازی نیست داخل واژن را با آب و یا مواد پاک کننده بشویید. شما با مواد شیمیایی وارد شده سازو کار محیط واژن ر برهم میریزید و حتی امکان دارد برخی از باکتری ها به سمت دهانه رحم بروند.تنها  یک شست و شوی خارجی کافی است و فراموش نکنید کاملا این محیط را خشک کنید.
  • کسانی که مستعد عفونت واژن هستید بهتر است از جکوزی و وان های عمومی استفاده نکنید.
  • در حین برقراری ارتباط جنسی از کاندوم های لاتکس استقاده کنید.امکلن انتقال میکروب ها از مرد در حین برقراری رابطه وجود دارد. تا جای ممکن بهتر است آقایان هم قبل از مقاربت بهداشت فردی را رعایت کرده باشند.
  • بانوانی که برای پیشگیری از بارداری از روش آی یو دی استفاده می کنند ممکن است به این بیماری دچار شود که بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

پاسخ به سوالات متداول شما

در انتها از ذکر این نکته نخواهیم گذشت که دو مساله را همواره در خاطر داشته باشید؛ اول اینکه هرگز برای درمان مشکلات و بیماری هایی که با آن مواجه هستید ( هرنوع بیماری ایی . نه فقط عفونت واژن ) خود درمانی نداشته باشید و خود سرانه انواع قرص ها را مصرف نکنید. خواهر، مادر و یا دوستان شما پزشک نیستند که بر اساس سخنان آنان بخواهید درمان داشته باشید. دوم آنکه برای مشاوره و درمان حتما از پزشکانی کمک بگیرید که سابقه و کارنامه کاری قابل دفاعی دارند و می توانند شما را به این یقین برسانند که می توانید در روند درمان به آنها اعتماد کنید و تمامی تجویز های آنان می تواند در بهبود وضعیت شما موثر واقع شود.

( تمامی قرص هایی که در این مقاله نام برده شد باید با نظر و تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.)

drmitrabahmanpour

دکتر میترا بهمن پور

جزو نفرات برتر بورد کشور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عضو انجمن جراحان زیبایی آمریکا دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی یکی از مولفین موسسه رهپویان شریف نویسنده و آموزش دهنده موسسه رهپویان شریف استادیار دانشگاه ارائه دهنده پنج کنگره ی زنان و زایمان کشور رتبه استاد برتر از نظر نمره ارزشیابی دانشجویان دارای مدرک جراحی های زیبایی و ترمیمی زنان از آکادمی آمریکایی جراحی زیبایی زنان American Academy of Aesthetic Gynecologic Surgery

71 پاسخ
  1. اینکه می گن برای عفونت قارچی ماست بخورید و یا اینکه بمالید به واژن واقعا موثر هستش ؟

    1. سلام خسته نباشید.
      من خیلی وقته عفونت ادراری گرفتم حدودا چند ماهی میشه دکتر رفتم مدام هی پماد واژن میده من نتونستم درست استفاده کنم عفونتم شدید شده زمان پریودم بهم ریخته بود تو ماه چندبار پریود میشدم قرص ضدبارداری مصرف کردم فکر می کردم بهتر شدم اما حدودا یک ماهی میشه که قرص رو قطع کردم و هنگام مقاربت هم درد شدیدی دارم و دوباره خونریزی همراه با ادرار دارم یک هفته هست که چرک خشکن ازیترومایسین مصرف می کنم دو روز اول پونصد و روزهای بعد ۲۵۰ اما بهتر که نشدم هیچ هنگام پریودی هم عین بچه هاییه که پاهاشون به خاطر حساسیت پوشک میسوزه اونجوری شده تمام الت تناسلیم و خیلی خارش شدید دارم تا حدی که سوزش پیدا میکنم من مرتب استحمام می کنم و نمیذارم لباس زیرم کثیف باشه ولی نمیدونم چرا این عفونت تموم نمیشه. من تو روستا زندگی میکنم دسترسی به دکتر ندارم توروخدا کمکم کنین. ببخشید که بی پروا نوشتم دردمو. تشکر می کنم ازتون. ممنونم.

      1. سلام دوست عزیز ، حتما با یک متخصص مشورت کنید . در صورتی که امکان رفتن به پزشک رو ندارید می تونید از مشاوره های انلاین استفاده کنید. چون مشکل شما با یک راهکار یک جمله ایی برطرف نخواهد شد

        1. سلام من خیلی وقت پیش تقریبا از بهمن عفونت ادراری داشتم رفتم دکتر قرصا بهم نساخت دل درد و تشنج داشتم خوب نشدم بعد تبدیل شد به عفونت رحم و قارچ یه دکتر دیگه رفتم تا حدودی مشکلم برطرف شد اما بازم خوب خوب نشدم و چون دل درد میگرفتم وقتی قرص میخوردم و پریودم با درد خیلی شدید همراه بود دیگه نرفتم دکتر گفتم یکم بگذره خودش کم کم خوب میشه الان احساس میکنم کلیه هام درد میکنن اما دردش خفیفه دل درد دارم و رحمم هم درد میکنه اما خارش و سوزش و تورم و حتی ترشح هم ندارم این عفونته؟میشه گیاهی درمانش کرد؟واقعا نمیتونم قرص بخورم

          1. سلام دوست عزیز ، شما باید آزمایشهای تکمیلی مثل تست پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی به تشخیص پزشکی که مراجعه کنید انجام بدید تا علت دقیق مشخص بشه

  2. سلام ، من دخترم نوزاد هستش چطور باید آلت تناسلیش رو بشورم ، من خودم عفونت گرفتم و وقتی رفتم دکتر و بعد از اینکه یه سری سوال پرسید ازم گفت احتمال این هست چون خیلی وسواسی هستم وبه شدت واژن خودمو شست و شو میدم عفونت گرفته باشم ، الان من باید تا چه اندازه دختر کوچیک خودمو بشورم که باکتری های مفید از بین نرن؟

  3. الان توی ماه پنچم بارداری هستم و رنگ ترشحاتم سبزه و گاهی اوقات هم زرد . آزیترومایسین و پماد استفاده کردم خوب شدم دکتر خودم برام تجویز کرده بود. ترشحاتم از بین رفت اما خارش شدید گرفتم . الان باید چی کار کنم ؟ دوباره قرص و پماد رو مصرف کنم؟

  4. من دختر نه ساله دارم چند وقتی بود که مدام خودشو می خاروند و الان هم خودش می گه واژنش درد می کنه . از چی می تونه باشه یه مدت خودم می تونم بشورمش؟

    1. دختر شما در سن بلوغ هستن، ممکن است بهداشت رو به درستی رعایت نکرده باشه و یا به عفونت های قارچی مبتلا شده باشه . بهتر است شما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا معاینه اولیه انجام بشه و طبق دستور پزشک رفتار کنید.

      1. سلام و خسته نباشید
        من 16سالمه و چند روزی هست احساس خارش در ناحیه واژن دارم ولی زیاد نیست و ترشحات من طبیعی هست ولی گاهی اوقات سفید و پنیری هم هست که خب کمه میشه راهنمایی کنید که برای برطرف کردن مشکل چیکار کنم؟

  5. دارم برای بارداری اقدام می کنم با اینکه هیچ خارش یا بو و ترشحی ندارم دکتری که معاینه کرد منو گفت عفونت دارم و یک سری قرص برای من تجویز کردن. من باید چی کار کنم داروها رو مصرف کنم آیا برای بارداریم مشکلی به وجود نمیاره؟

    1. اگر اعتماد لازم به پزشک برای شما ایجاد نشده به پزشک دیگه ای مراجعه کنید و در صورتی که دوباره تشخیص عفونت داده شد ابتدا درمان رو شروع کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید

  6. باسلام
    من دو ماه پیش درگیر عفونت واژن شدم دکتر کرم واژینال و کپسول صد قارچ هر 24ساعت یک عددتجویز کرد به همراه قرص مترونیدازول هر 12ساعت 2عدد به خاطر مشکل ورم معده من قرص مترونیدازول رو یک ماه بعد بعد از ماه رمضان استفاده کردم الان دوباره درگیر خارش و سوزش شدید هنگام نزدیکی و بعد از ادرار هستم ولی دیگه ترشح و درد زیر شکم ندارم
    باید دوباره به پزشک مراجعه کنم؟

    1. به غیر از حالت های نزدیکی هم آیا خارش واژن دارید به گونه ای که در طول روز موجب آزار شما بش؟. برخی اوقات سوزش و خارش های هنگام نزدیکی به علت خشکی واژن هستش. و در ادامه خود خشکی واژن می تونه عفونت واژن رو به همراه بیاره . پس من پیشنهاد می کنم به متخصص مراجعه کنید و این دو مورد رو باهم بررسی کنید.

  7. سلام خانمی 35 ساله هستم چند روزی هست که خارش وقرمزی واژن دارم در ضمن احساس بدی دارم مثل دانه یا زخم در ابتدای واژنم پارسال هم همین طور شدم نمیتونم بشینم و هنگام نزدیگی انگار سوزن میزنن ترشحات سفید پنیری دارم از روز اول قاعدگی اینطور شدم و باعث شده جلوی خونریزی در قاعدگی رو بگیره و خون خشک بیرون میومد چه کنم ممنون.

    1. خارش ،قرمزی و التهاب واژن و همچنین ترشحات پنیری همگی نشانه های عفونت واژن هست که نیاز داره به متخصص زنان مراجعه کنید و درمان دارویی رو شروع کنید.اما در رابطه با دانه و زخم هایی که وجود داره سریع باید توسط پزشکی معاینه بشید تا اگر نیاز باشد تست پاپ اسمیر هم انجام بدهید تا تشخیص داده شود آیا علائم بیماری های مقاربتی رو دارید یا خیر.

  8. با سلام خانم ۲۱ ساله هستم متاهلم
    از دوران کودکی بیماری عفونت واژن رو دارم و هر چقدر درمان سنتی یا مراجعه به پزشک انجام دادم موثر نبوده واقعا خسته شدم و احساس افسردگی میکنم در رابطه با همسرم دچار مشکل شدم بخاطر این بیماری.
    شما راه حلی برای درمان دارید؟
    در ضمن از همه داروهای نام برده شده در زمان های طولانی هم استفاده کردم ولی جوابی نگرفتم.

    1. سلام
      من چند نکته کلی رو خدمتتون عرض می کنم که احتمال فراوان با توجه به اینکه خیلی وقت هستش که درگیر هستید آنها رو می دانید جهت تاکید:
      بهداشت عمومی رو رعایت کنید و از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان که باعث ایجاد رطوبت میشه جلوگیری کنید. از ژل های ضد باکتریال جهت پاک سازی ناحیه آلت تناسلی به صورت مکرر استفاده نکنید و به تغذیه خودتون بیشتر توجه داشته باشید و شیرینی کمتر مصرف کنید.
      با توجه به اینکه این عارضه خیلی طولانی مدت شده و روی سلامت روان شما هم تاثیر گذاشته و دارو درمانی هم روی شما موقتی تاثیر داشته مشکل شما بیشتر باید بررسی شه . معمولا خانم های مبتلا به دیابت بیشتر دچار این مشکل می شوند و برخی از بیماری های نقص ایمنی بدن خود می تواند باعث عفونت های مکرر واژن باشه. شما به یک متخصص زنان مراجعه کنید و ترجیحا تست پاپ اسمیر بدهید و از جهات دیگه ای که ذکر کردم بررسی بشید.

  9. سلام من نوار بهداشتیمو تو جاده بودم صبح تاشب نتونستم عوض کنم عفونت قارچی گرفتم درمان کردم دارم خوب میشم اما پرینه واطراف مقعدم که از اون روز زخم شده چیکار کنم خوب شه سوزش وخارشداره

    1. این مشکل رو خیلی از خانم ها به من مطرح می کنن ، به علت استفاده از نوار بهداشتی بعد از پایان یک هفته قاعدگیشون این اتفاق رخ میده به خصوص در ایام تابستان ، یک اینکه حتما از پدهای مناسب که با پوست شما سازگار هستش استفاده کنید ، تند تند نوار بهداشتی خودتون رو عوض کنید . شما می تونید از پمادهای ضد التهاب و خارش مانند ایگودرم استفاده کنید.

  10. سلام من خیلی عفونتم شدیدع بوی نامطبوعی میده مخصوصاموقع نزدیکی خیلی رنج میبرم توسرکه وجوش شیرین نشسم اصن جوابگونیس اگ میش راهنمایی کنیدممنون میشم

    1. شما واژن باکتریایی دارید، که باعث می شود پس از رابطه جنسی، بوی بد واژن مخصوصا بوی ماهی را احساس کنید علائم واژن باکتریایی همچنین شامل خارش، ترشحات سفید و یا خاکستری رنگ می باشد. حتما به پزشک مراجعه کنید درمان دارویی رو شروع کنید

  11. سلام من سه ماه پیش عفونت قارچی با ترشحات پنیری داشتم برای اولین بار. رفتم دکتر بهتر شدم حدود یکی دو هفته خبری از ترشحات نبود . بعدش چنتا جوش سرسفید در اومد و خارش و اینا بعد هم ترشحات زرد رنگ که بو ندارن. بدلایلی یکم دیر رفتم دکتر و پریود هم شدم درمانو دیر شروع کردم مخاطم داغون شده بود. دارو پماد ترکیبی هیدروکورتیزون و کلوتریمازول و پماد رکو بیزول دریافت کردم قرص فلوکونازول و ژل شست شو. الان یکماهه پماد میزنم اما کامل درست نشوم هنوزم خارش و ترشحات دارم. امکان مراجعه مجدد به دکترو اصلا ندارم . نمیدونم پماد ترکیبیو دوباره بگیرم مصرف کنم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟ لاکتوفم خریدم تازه استفاده کنم. نمیدونم ایا گذاشتن سیر داخل واژن موثره؟ سرکه و جوش شیرین چی ؟ چقدر باید بشینم داخل اونها چند بار؟؟ دختر هستم و واقعا در عذابم میترسم همش

    1. احتمال داره پمادها و داروهایی که مصرف کردید متناسب با مشکل شما نبوده است. شما باید درمان دارویی داشته باشید در ابتدا و روش های دیگر مثل سیر خیر اصلا پیشنهاد نمی شود. اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک رو ندارید به شما پیشنهاد می کنم از سامانه های مشاوره های آنلاین با یک متخصص زنان استفاده کنید و مشکل خودتون رو به طور کامل مطرح کنید

  12. سلام الان چند ماهه درگیر عفونت قارچی هستم تمام قرصا وکپوسلایی که گفتین به همراه کرم واژینال کلوتریمازول وکلیندامایسین ودوش واژینال مولتی gynوحتی کپسول لاکتوفم میخورم اما تا زمان استفاده خوبم اما دوروز نمیگذره دوباره عفونت به شکل رقیق برمیگرده با خارش دیگه واقعا خسته شدم از دکتر تو ایام کروناحتی تست پاپ اسمیرم دادم گفتن کاندیداست وازمایش کامل خون اوکی بودم دیگه نمیدونم چیکار کنم در ضمن همیشه مستعد این عفونتم وچند بار درسال دچارش میشم ممنون اگه جوابگو باشین

    1. عفونت های مکرر در سال باید به طور جدی بررسی بشه. اگر جواب تست پاپ اسمیر موردی نداشته میتونید کولپوسکوپی هم انجام بدید. اما مورد شما باید به صورت حضوری بررسی شود.

      1. سلام من بیشتر از دو ساله که درگیر عفونت قارچی هستم سوزش شدیدی دارم با اینکه فوق العاده به نظافت اهمیت می دم و همسرم هم بخاطر عقونت من هر دفعه پماد و قرص مصرف می کنه. لباس زیر نخی میپوشم. اوایل با کلوتریمازول و مترونیدازول و فلوکونازول برطرف میشد ولی الان همیشگی شده هر دارویی مصرف کردم جواب نگرفتم الان دیگه احساس می کنم زخم شده بخاطر سوزشی که دارم‌ اواخر بوریک اسید هم مصرف کردم بد نبود بخاطر مصرف سیپروترون قطع کردم خوندم که با هم تداخل دارن. اسید بوریک خوب بود ولی رفع نکرد الان هم کلوتریمازول که میزنم بدتر میشه. تست پاپ اسمیر دادم اکی بوده و همچنین آزمایش کلی مشکلی نداشته ولی کم کاری تیرویید دارم و تنبلی و کیست تخمدان که اواخر بخاطر موهای زاید قرص سیپروتروند کامپاند و اسپیرونولاکتون مصرف می کنم. ممکنه بخاطر سیپروتروند باشه که به پماد کلوتریمازول واکنش نشون میده؟ خیلی خسته شدم از دارو. چکار کنم؟!!! خواهش می کنم جواب بدید

        1. سلام عزیز دلم، شما باید آزمایش کشت ترشحات واژن انجام بدین تا بتونیم درمانی دقیق براتون تجویز کنیم

  13. سلام من الان ۵ ماه رابطه دارم ولی ۲ ماه هست با خارش واژن روبرو شدم رفتم دکتر ولی درست نشدم در همه حالت خارش دارم باید چیکار کنم دیگه خسته شدم😔😔😔 تروخدا یه راه قطعی برام نشون بدید ممنون

    1. شما چند وقت درمان دارویی رو ادامه دادید ؟ چه علائم دیگه ایی کنار خارش وازن وجود دارد؟

  14. سلام خسته نباشید من دیشب درد شدیدی زیردلم گرف ک تا ۶صبح از درد ب خودم میپیچیدم و ب هیچ عنوان نمیتونستم دفع ادرار کنم.الان همچنان درد میکنه میشه راهنمای کنید

    1. سلام وقتتون به خیر . مشکل دفع ادرار و همزمان دل درد می تواند علت های مختلفی داشته باشه ، علائمی که مطرح کردید خیلی کلی هستند حتما به پزشک مراجعه کنید و معاینه بشید . تنگی مجاری ادراری، سنگ های دستگاه ادراری و … همگی می تواند باعث عدم دفع ادرار شود.

      1. سلام من ۳۴ سالمه دچار عفونت شدید شدم دکتر بهم ژل تولیدین و قرص داکسی سیکلین تجویز کرده وقتی از ژل استفاده میکنم سوزش دارم ادامه بدم یا نه؟؟؟
        مشکلی پیش نمیاد اگه امکان داره راهنمائیم کنین

    2. سلام وقتتون به خیر . مشکل دفع ادرار و همزمان دل درد می تواند علت های مختلفی داشته باشه ، علائمی که مطرح کردید خیلی کلی هستند حتما به پزشک مراجعه کنید و معاینه بشید . تنگی مجاری ادراری، سنگ های دستگاه ادراری و … همگی می تواند باعث عدم دفع ادرار شود.

  15. سلام خانمی ۳۵ ساله هستم تست پاپ اسمیرم ascus شده.دکتر برام تست hpv تجویز کردن که قراره بعد از پریود انجام بدم.همیشه مجرای واژنم خارش داره که با پماد کلوتریمازول خوب میشه و بعد از قطع درمان دوباره عود میکنه.به نطرتون ممکنه جواب پاپم به خاطر عفونت باشه یا اینکه صد در صد اچ پی وی دارم؟من چند سال پیش واکسن گارداسیل هم تزریق کردم برای پیشگیری

    1. خیر به هیچ عنوان امکان صد در صدی hpv وجود نداره اما اگر اگر HPV مثبت شد پیشنهاد میشه تست کولپوسکوپی هم رو حتما بدید

  16. سلام من ۳۴ ساله هستم همسرم زگیل تناسلی داره که به دکتر مراجعه کرد و یک قرص بهش دادن وگفته بود چیز مهمی نیست اما من هم رفت آزمایش دادم و متاسفانه hpv مثبت شدم الان یه دوره گارداسیل زدم و ۲دوره دیگه هم باید تزریق کنم و دکتر بهم گفت فقط سیستم ایمنی بدنم ببرم بالا وقرص و شربتهای تقویتی مصرف کنم.حالا سوالم اینه من تنها واکسن زدم و همسرم تزریق نکرده امکان اینکه من مجدد دچار hpv بشم یا اینکه درمانم بی فایده باشه هست یانه؟ و اینکه ایشون هم واکسن نیاز هست تزریق کنه یا خیر؟ چقدر امکان داره من قطعی درمان بشم و دیگه این ویروس نداشته باشم؟ و اینکه هنگام رابطه ترشحات پنیری سفید رنگ روی آلت همسرم میاد که نمیدونم دچار عفونت قارچی هستم یا نه ؟

    1. برای واکسن گارداسیل قبل از مبتلا شدن باید اقدام می کرد.درمان زگیل تناسلی به شکل زگیل، تعداد و محل آنها و همچنین سیستم ایمنی بستگی داره

  17. سلام وقت بخیر
    من عفونت قارچی دارم. دکتر برام‌پماد سرتوکونازول و قرص فلوکونازول هفتگی نوشته . ولی در مقعد هم درد دارم.ایا مقعدم هم دچار عفونت قارچی شده ؟ و می شه از این‌پماد برای مقعد استفاده کرد؟ یا نیاز نیست و خودش خوب می شه ؟ یا مراجعه به دکتر داشته باشم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. امکان همزمان مبتلا شدن به عوفنت قارچی مقعدی و واژینال وجود داره در صورتی که یک دوره از داروها را مصرف کردید و بهبود پیدا نکردید حتما دوباره به پزشک مراجعه کنید

  18. لام من دختری۱۵ساله هستم بعداز چند ماه از رابطه که داشتم بدنم شروع بهسوزش کرد خارش هم داره ترشحات پنیری مانند از بدنم خارج میشه نمیتونم با شوهرم نزدیکی داشته باشم هیچی هم مصرف نکردم هنوز بعد که پریود میشدم خیلی شدید کمر درد دل درد داشتم خیلی هم طول میکشید که تا پریود بشم رفتم دکتر آزمایش ازم گرفت آزمایش ها هم خوب بودن قرص جلوگیری اووستاپ ال ، کنتراسپتیو ال دی ،بهم داد که مریضی هام تنضیم بشن اما من چند تا دونه استفاده کردم دیگه استفاده نکردم الان مریض که میشم بعد چند روز میگذره ترشحات قهوه رنگ از واژنم خارج میشه

    1. برای منظم شدن پریودها مصرف داروهاتون رو باید تا سه ماه حداقل ادامه بدید به همون صورتی که تجویز کردن چون به محض قطع کردن قرص ها خونریزی آغاز میشه .

      برای ترشحات و خارش و سوزش بعد از رابطه آیا بدون محافظت و کاندوم رابطه جنسی داشتید؟ احتمال داره دچار عفونت واژن شده باشید

  19. سلام من دچار سوزش و خارش ناحیه بیرونی واژن شدم و همچنین ترشحات خیلی زیاد زرد متمایل ب سبز و بدون بو دارم.میخواسم بدونم بنظرتون چه نوع عفونتی گرفتم؟؟
    قارچی؟باکتریایی؟ یا مقاربتی؟؟؟

    1. در برخی از موارد احتمال اینکه به هر دو عفونت باکتریایی و قارچی مبتلا شده باشید وجود دارد معمولا ترشحات قارچی پنیری و تیکه تیکه هستند

      1. من اوایل فروردین دچار ترشحات پنیری شدم و همراه سوزش و خارش و به علت دسترسی نداشتن به دکتر نتونستم از دارو استفاده کنم فقط از سرکه برای شستشو استفاده کردم تا خودش خوب شد ولی الان شدیدا قسمت پایین کمرم و لگن درد میکنه! قبلا هم دچار این نوع عفونت شدم… الان باید چه دارویی استفاده کنم؟

  20. سلام و عرض ادب
    من حدود شش ماه هست که به عفونت مبتلا شدم که از رنگ زرد به سبز تبدیل شده انواع و اقسام داروها رو استفاده کردم آنفوزیون شدم آزترومایسین و تولیدین و دوبار هم دکتر شستشو دادن برام انواع پماد ها مثل کلتریمازول و قرص متانیدازول و … ولی هنوز خوب نشدم و خیلی عصبیم کرده چه کنم تا خوب شه

    1. سلام دوست عزیز بهتره که حتما تست پاپ اسمیر انجام بدید

  21. سلام هفت ساله بوی بدواژن دارم خیلی درمان کردم جواب نداده انواع انتی بیوتیکارومصرف کردم بوی ماهی گندیده داشتم حالا بوی مثل تخم مرغ فاسدخیلیم شدیده نمیتونم جای برم تست پاپ اسمیرم عفونت قارچی بوده باکمی باکتری درمان قارچم گرفتم ولی بدون جواب خواهشا راهنمای بفرماییدفرزان

    1. به متخصص زنان مراجعه کنید و آزمایش کشت ترشحات واژن و دهانه رحم رو انجام بدید . این کشت به جهت بررسی علت عفونت از نظر وجود باکتریهای هوازی ، عفونت های قارچی ، کلامیدیا هستش

  22. سلام،من مدتی هست که ترشحات سبز رنگ پنیری دارم و همچنین سوزش و خارش و التهاب در ناحیه تناسلی دل درد خیلی شدید.مدتی قرص مترونیدازول مصرف کردم ولی فایده ای نداشت،علت این چیزا چی میتونه باشه؟(۲۰ساله هستم)

    1. سلام دوباره به پزشک مراجعه کنید ممکنه داروها رو براتون تغییر بدن و یا آزمایش های جدید براتون تجویز کنند تا بهتر بشه تشخیص داد

      1. سلام خارش زیاد دارم وترشحات و پنیری بعد از رابطه زیر دلم درد میگیره اما واژنم درد نمیکنه مرتب عفونت دارم هرسری میرم دکتر مترونیدازول و پماد و ازاین چیا میده دوباره بعد ی مدت همین میاد سراغم.چکارکنم خسته شدم

      2. سلام من دائم دچار عفونت میشم و باز مدت کوتاهی بعد از درمان عفونت میگیرم و باعث زخم دهانه رحمم شده اکثر انتی بیوتیکا و کرم واژینالو مصرف کردم و بهداشتو رعایت میکنم اما بعد از هر رابطه باز ترشحاتم زرد میشه پاپ اسمیرم دادم منفی بود چیکار باید بکنم؟

        1. سلام شما باید به پزشک مراجعه کنید و بهتره که تست پاپ اسمیر انجام بدید و همچنین کشت ترشحات واژن

  23. سلام وقت بخیر من مدت 3 ساله همش عفونت قارچی واژینال میگیرم درمان میکنم و بعد دوباره عود میکنه آیا راهی هست که بدای همیشه از این عفونت خلاص بشم؟

  24. سلام من دو هفتس که اول ترشحات پنیری داشتم و بعدش تبدیل شد به ترشحات زرد دکتر پماد و قرص تجویز کردن ولی کارساز نیست
    این پروسه درمانی چقدر طول میکشه؟

    1. پروسه درمانی تا جایی که پزشکتون تجویز کردن باید ادامه بار باشه در صورتی که دوره درمان پیشنهادی به اتمام رسیده بهتره دوباره به پزشک مراجعه کنید و کشت ترشحات واژن انجام بدید

  25. سلام من دوساله ازدواج کردم اوایل ازدواج دچار خارش شدید در بیرون واژن شدم ضمنا چیزی مثل جوش چرکی لبه واژنم بیرون زده بود پزشک مراجعه کردم ان ان مترونیدازول و لاکتوفم تجویز کردن که بعد ازون جوش در نیومد اما خارش ادامه داشت فلوکنازول مصرف میکنم تا الان .بسته به دفعات رابطه خارشم زیاد میشه داخل رحمم بشدت داغه طوری که همسرم عنوانش می‌کنه ترشحات پنیری حین رابطه دارم راهنماییم بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز چون عفونت ها و خارش ها ادامه دار بودن تا به حال ، بهتره که تست پاپ اسمیر انجام بدید

  26. با سلام، من سالیانه ساله ۹۰ درصد مواقع دچار عفونت و سوزش واژن هستم و برام یه عذاب شده این مساله. بارها هم متخصص زنان رفتم فقط با معاینه چشمی میگن قارچ داری یا کلوتریمازول میدن یا فلوکونازول خوراکی.
    اولا که اینهمه مدل عفونت مگه میشه بدون آزمایش و نمونه برداری تشخیص داد قارچه؟ دوما اصلا خارش ندارم فقط سوزش و ترشحات سفید.
    سوما راه چاره چیه چقدر آخه کلوتریمازول مصرف کنم خود اونم خیلی وقتا باعث التهاب و سوزش مضاعف میشه.
    ضمن آنکه کیست بارتولن منوسط هم دارم آیا میتونه دلیلش اون باشه؟

  27. سلام ۱۳ سالمه تقریبا از ۱۲ سالگیم یه ماده بی رنگی از واژنم میاد و خارش و بو یکم داره ولی سوزش نداره واینکه دکتر نمیتونم برم متاسفانه:( لطفا کمکم کنید

  28. سلام ۱۳ سالمه من تقریبا از ۱۲ سالگیم یه ماده بی رنگی و چسبناکی از واژنم میومد و قبلا نه خارش نه سوزش و نه بو داشت ولی الان خارش و بو کمی دارم ولی سوزش رو ندارم. دکتر هم برای معاینه متاسفانه نمیتونم برم. عفونت قارچی دارم؟ یا طبیعی هستش؟

  29. سلام
    وقت بخیر
    من مجرد هستم و پریودهای منظم دارم. اما تقریبا بیشتر مواقع (به جز چند روز قبل پریود) نوعی ترشح به رنگ سفید و تقریبا بصورت نیمه جامد و نرم دارم که مشابه ماست است. خود این ترشح بوی خاصی ندارد. البته گاهی لباس زیر بودار می شود. خارش و یا دردی ندارم. این ترشحات طبیعی است یا عفونت دارم؟ ممنون

  30. سلام من مادام عفونت میگیرم چندباری هم میرم دکترمراجعه میکنم ولی بازیمدت دیگه این عفونت برمیگرده چیکارکنم بنظرتون

  31. سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه به فاصله کم دوبار قرص اورژانسی مصرف کردم والان بعد از گذشت ۷ ۸ ماه هنوز ترشحات پنیری و بد بو دارم فکر میکردم بعدداز گدشت چند وقت خوب میشه
    باید چیکار کنم

  32. سلام 21ساله هستم عفونت قارچ واژن دارم دکتر رفتم بهم پماد مترو نیدازول واژینال و کپسول مترو نیدازول داره زخم هام خوب شدن ولی هنوز هنگام ادرار سوزش شدید دارم کی خوب میشه؟

  33. سلام وقت بخیر، من دختر ۲۵ ساله هستم بیشتر از ۲ سال هست که ترشحات سبز رنگ دارم،۴ بار دکتر رفتم، نه سوزش نه خارش نه ورم نه قرمزی، هیچی ندارم فقط ترشحاتم سبز هست، قرص های مترانیدازول، فلوکونازول، تینیدازول، سیپروفلوکساسین، داکسی سایکلین مصرف کردم، سرم مترانیدازول زدم، آمپول جنتامایسین دو نوبت زدم ولی خوب نشدم، دکتر نمی دونم چرا خوب نمی شم خیلی میترسم، و این مشکل تبدیل به یه غصه ی بزرگ شده برام. امکانش هست که هیچ وقت خوب نشم، یا امکانش هست که اصلا عفونتی نداشته باشم؟ باکره هم هستم خیلی آزمایش هارو نمی تونم انجام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *