دکتر میترا بهمن پور / دانستنی های زیبایی زنان / با پرینورافی به جوانی قدم بگذارید
۹ دقیقه
پاره شدن پرینه بعد از زایمان

با پرینورافی به جوانی قدم بگذارید

آنچه می خوانید...

اغلب زنان با وارد شدن به سنین میانسالی تغییرات زیادی را در اندام خود تجربه می کنند، که گرچه ممکن است در پس آن اتفاقات خوشایندی نهفته باشدما از پدیده ای صحبت می کنیم که توجه به آن بالا بردن اعتماد به نفس بانوان را در پی دارد و بی توجهی به آن می تواند کلکسیونی از احساسات خودگریزی و خود نازیبا پنداری را ایجاد کند. یکی از این احساسات ناخوشاید متوجه اندام تناسلی بانوان است، که به موجب برخی اتفاقات به مرور زمان زیبایی خود را از دست داده و از شادابی آن کاسته می شود.

اما چگونه می توان اثرات گذر زمان را از اندام زنانه زدود؟ آیا پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی توانسته راه حل این مشکل را پیدا کند؟ شاید بزرگ ترین و هیجان انگیز ترین خبر برای کل بشریت یافتن اکسیر جوانی باشد و به وجود آمدن علوم نوین در زمینه تجدید جوانی بخشی کوچکی از آن اکسیر است.

بگذارید به بحث خودمان برگردیم، از جمله دستاوردهای علم پزشکی و تجهیزات آن پاک کردن گرد زمان از اندام انسان است، یکی از این تحولات را می توان در مطب های متخصصین زنان یافت. عمل های جراحی متنوعی در زیبا سازی اندام بانوان وجود دارد، که پرینورافی یکی از ده ها نوع آن است، اگر شما نیز در پی یافتن راهی در جهت زیباسازی اندام زنانه خود هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله، که توسط میترا بهمن پور جراح زیبایی زنان به نگارش در آمده با ما همراه باشید

 

عکس پرینه-پرینه کجاست

جراحی پرینورافی جیست؟

پرینوپلاستی یک عمل جراحی پلاستیک جزئی است که که بر روی تغییر شکل ها، نقص ها، آسیب های مقعد و واژن تمرکز دارد. و هدف آن عموما کاهش اندازه دهانه واژن است. “واژینوپلاستی” یا “جوانسازی واژن” اصطلاحات غیر پزشکی است که اغلب در رسانه ها استفاده می شود. به معنی جراحی زیبایی تلفی شود یا خیر به هر حال یک مزیت پرینوپلاستی بازگشت اعتماد به نفس و همچنین افزایش لذت از رابطه ی جنسی است.

جراحی پرینورافی یکی از چندین جراحی تنگی واژن است. این جراحی برای بانوانی پیشنهاد می شود که به دلایل مختلف نظیر رابطه جنسی طولانی مدت و یا زایمان های مکرر در آنها گشادی واژن به جود آمده است. مشکلات متعددی که مهمترین آن عدم لذت از رابطه جنسی و در پی آن احساس افسردگی است، منجر شده تا بانوان زیادی با انجام این جراحی دوران طلائی جوانی خود را دوباره تجربه کنند و خود را از احساسات ناخوشایند برهانند.

جراحی پرینه جهت ترمیم پرینه – حد فاصل رکتوم و مقعد- صورت می گیرد. اگر این ناحیه به دلایلی که در بالا گفته شد آسیب ببیند باعث ایجاد گشادی در واژن شده و موجب تغییر سایز آن می شود، لذا برای حل این مشکل اغلب زنان جراحی پرینورافی را انتخاب می کنند. در اغلب موارد با زایمان های مکرر پرینه دچار پارگی می شود.

پاره شدن پرینه بعد از زایمان

چه عواملی می تواند به پرینه یا Perineum آسیب برساند؟

پاره شدن پرینه به علت زایمان

زایمان طبیعی خصوصا زایمان هایی که با سختی بیشتر همراه هستند از جمله معمول ترین دلایل آسیب به Perineum محسوب می شوند. پس از زایمان ، بافت واژن ممکن است حالت خود را از دست بدهد ، عضلات دهانه پاره شده یا به صورت ناقص بهبود یابند این اتفاق منجر به افزایش عرض کانال واژن می شود. ممکن است تمرین های kegel برای بهبود این سستی ایجاد شده، کافی نباشد.انجام  ترمیم واژن بعد از زایمان با عمل پرینوپلاستی باید پس از آخرین بارداری انجام شود.

چاقی مفرط

اضافه وزن می تواند به کل بدن از جمله پرینه و ساختارهایی که از آن پشتیبانی می کند فشار وارد کند. که این فشار می تواند باعث کشیدگی بیش از حد ماهیچه ها و در نهایت کاهش الاستیسیته ی آن ها شود.

کاهش وزن شدید

همه ما آسیب های ناشی از افتادگی، شلی و پوست اضافی را در کسانی که به دلیل بیماری یا رژیم غذایی به سرعت لاغر شده اند، دیده ایم. همانطور که این اثرات ناخوشایند در خارج از بدن قابل مشاهده است، می تواند درون بدن نیز اتفاق بیفتد و باعث از بین رفتن عضلات Perineum و سایر عضلات به طور دائم می شود حتی اگر فشار وزن از بین رفته باشد. به تشکی که روی آن می خوابید فکر کنید ممکن است مدتی دوباره در طول روز شکل خود را بدست آورد، اما پس از گذشت چندین سال، فرورفتگی ها دائمی و عمیق تر می شوند.

چگونگی جراحی پرینورافی

جراحی پرینورافی به این شکل است که پزشک معالج بعد از انجام بیهوشی عمومی ساده و یا بی حسی موضعی اقدام به نزدیک کردن دیواره پشتی واژن می کند، باید توجه داشته باشید که این جراحی به سبب گشادی بخش بیرونی واژن بوده و تا عمق ۲ تا ۳ سانتی متری واژن نفوذ خواهد کرد، بنابراین اگر انتظار شما از این جراحی تنگی بخش داخلی واژن باشد به نتیجه ایده آل نخواهید رسید و باید از روش های دیگری نظیر تنگی واژن با نخ و یا واژینو پلاستی اسفاده کنید.

در طی عمل پرینوپلاستی ، جراح بافت اضافی دهانه واژن را جدا می کند. اندازه ی گشودگی دهانه ی واژن کاهش می دهد و بافت های عضلانی دهانه واژن راترمیم می کند. هدف از جراحی ترمیم آناتومی طبیعی است. اگر دیواره های واژن افتادگی داشته باشند، ممکن است برای ترمیم آناتومی لگن نیاز به جراحی گسترده تری باشد.

عکس عمل پرینورافی
عکس عمل پرینورافی

 

پرینوپلاستی برای چه شرایط دیگری را مفید است؟

  • خارش واژن
  • شلی واژن (شلی دهانه واژن که می تواند باعث کاهش احساس لذت جنسی شود)
  • واژینیسموس (انقباضات غیر ارادی واژن در هنگام اقدام جنسی)
  • (درد شدید هنگام تلاش برای ورود آلت تناسلی یا تامپون)Vulvar vestibuliti
  • برداشتن زگیل تناسلی
  • بی اختیاری ادرار
  • تنگی مجرای واژن (باریک شدن واژن، اغلب به دلیل درمان سرطان ایجاد می شود)
  • Cystocele (بیرون زدگی مثانه به داخل واژن)
    Rectocele (بیرون زدگی راست روده به داخل روده)

چطور می توانم بفهمم شرایط پرینوپلاستی را دارم یا خیر؟

بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرینوپلاستی ، تعیین وقت مشاوره با یکی از متخصصین زنان دارای مجوز ماست.

آیا جراحی پرینورافی با لیزر موثرتر است؟

در هر جراحی، نگرانی شما باید معطوف به مهارت های جراح باشد. در ارتباط با دستگاه تناسلی زنان هیچ پزشکی به اندازه ی متخصص زنان با تجربه نیست. بیایید یک تصور غلط را تصحیح کنیم. ممکن است بعضی از جراحان برای افزایش بازاریابی برای عموم، لیزر را به عنوان بهترین روش معرفی کنند. به زبان ساده لیزر ابزاریست برای بریدن پوست، نه بهتر و نه بدتر از تیغ جراحی و یا یک قیچی خوب. نتیجه ی ظاهری نهایی و مدت زمان ریکاوری در آن، گاهی اوقات کمتر است و برخی مواقع هم مشابه روش های دیگر است. از همه مهم تر تکنیک ها و برش هایی که برای برداشتن بافت اضافه و ترمیم دهانه ی واژن، انجام می شود،در نتیجه عمل تاثیر گذار است که  بر روی هر فرد با تصمیم جراح متفاوت خواهد بود.

عمل پرینوپلاستی چه مدت طول می کشد؟

پاسخ این سوال به وسعت عمل جراحی بستگی دارد ولی مدت زمان عمل معمولا یک ساعت است و به بستری شدن نیاز ندارد. برای بیهوشی انتخاب های متنوعی در دسترس است.

عوارض پرینورافی

تمامی جراحی های زیبایی و یا جراحی های ناشی از بیماری با عوارضی همراه خواهد بود، که پرینورافی نیز به عنوان جراحی زیبایی زنان از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین بهترین راه برای به حداقل رساندن عوارض این جراحی، پیدا کردن بهترین جراح زیبایی زنان است.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی پرینورافی

مانند تمام انواع جراحی ، یک دوره زمانی برای بهبودی لازم است. درد و ناراحتی ای که ممکن است پس از جراحی تجربه کنید.، معمولا با دارو کنترل می شود. نشستن در تشت آب گرم و یا استراحت در وان با آب ولرم، می تواند تسکین دهنده باشد.

اولین و مهمترین مراقبت بعد از جراحی پرینورافی و تمامی جراحی های زیبایی واژن ، استفاده از ملین ها بعد از جراحی است ، چرا که ابتلا به یبوست دوره نقاهت سختی را برای شما به همراه خواهد داشت.
درد و تورم درهفته ی اول شایع است و در نتیجه آن ها، فعالیت کمی محدود می شود. پیشنهاد می شود که انجام تمرینات ورزشی شدید را دو هفته یا بیشتر( تا زمانی که بتوانید آن ها را به راحتی انجام دهید) به تعویق بیندازید.به همین ترتیب باید به مدت شش هفته از مقاربت جنسی ( و هرگونه دخول واژنی) پرهیز کنید.

چقدر طول می کشد تا دوباره بتوانم به کار برگردم؟

پاسخ این سوال بستگی زیادی به روند و ماهیت کار شما دارد ، اما به طور متوسط بیشتر بیماران ظرف ۷ روز به کار خود برمیگردند.در صورت بروز عوارض ممکن است به مرخصی بیشتر نیاز پیدا کنید.

خطرات احتمالی و عوارض پرینورافی

مانند هر عمل دیگری خطراتی مانند خونریزی ، کبودی ، عفونت و زخم وجود دارد. این موارد هر از گاهی اتفاق می افتند و معمولا رفع می شوند. درد با رابطه ی جنسی به ندرت ادامه پیدا می کند. در زمان مشاوره این ها مواردی هستند که راجع به آن صحبت می شود. پرینوپلاستی به تنهایی نمی تواند سستی دیواره ی داخلی واژن که در اثر زایمان آسیب دیده و یا ضعیف شده را اصلاح کند.

آیا بعد از عمل پرینورافی جای زخم بافی می ماند؟

پزشک شما تمام تلاش خود را می کند تا برش ها تا حد ممکن کم باشند. در بیشتر موارد اسکارها پس از بهبودی کامل عملا قابل تشخیص نبوده و بیماران از نتیجه ی عمل بسیار راضی اند.نتیجه ی نهایی را معمولا پس از چند ماه پس از عمل می توان ارزیابی کرد. در نهایت با انجام تمرینات kegel به طور منظم می توان عملکرد واژن را افزایش داد.

هزینه عمل پرینورافی

پرینوپلاستی یک جراحی زیبایی محسوب می شود و تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. هزینه ها شامل هزینه ی پزشک، تسهیلات و بیهوشی است. مقادیر دقیق بسته به مشخصات جراحی و نوع بیهوشی متفاوت خواهد بود. مطب دکتر میترا بهمن پور در هنگام برنامه ریزی برای جراحی ، اطلاعات دقیق تری در مورد هزینه ها به شما ارائه می دهد.

drmitrabahmanpour

دکتر میترا بهمن پور

جزو نفرات برتر بورد کشور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عضو انجمن جراحان زیبایی آمریکا دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی یکی از مولفین موسسه رهپویان شریف نویسنده و آموزش دهنده موسسه رهپویان شریف استادیار دانشگاه ارائه دهنده پنج کنگره ی زنان و زایمان کشور رتبه استاد برتر از نظر نمره ارزشیابی دانشجویان دارای مدرک جراحی های زیبایی و ترمیمی زنان از آکادمی آمریکایی جراحی زیبایی زنان American Academy of Aesthetic Gynecologic Surgery

2 پاسخ
  1. سلام وقت بخیر ۱۲ روز از عمل لابیا و تنگ کردن پرینه م میگذره هنوز ورم داره سوزش و خارش شدید دارم باید چند روز از عمل بگذره تا بخیه ها جذب بشن قبل عمل قرص ال دی میخوردم پریود نشم وهمچنان ادامه دادم الان مث لخته های ریز از داخل واژنم درمیاد بشدت میترسم پریود بشم و باعث عفونت بشه برای بخیه هام چ راهی پیشنهاد میدین؟
    حس میکنم خیلی تنگ شده برای اولین رابطه جنسی چی استفاده کنم درد قابل تحمل شه؟

    1. خارش زخم ها به علت جوش خوردن بخیه ها هستش، حتما پمادهایی که براتون تجویز شده به موقع استفاه کنید و مصرف آنتی بیوتیک ها رو تا زمانی که پزشکتون گفتن قطع کنید. بهبود بخیه ها بعد از عمل در هر فرد ممکنه متفاوت بشه ، همچنین به هیچ عنوان برای برقراری اولین رابطه بعد از جراحی عجله نداشته باشید تا زمانی که بخیه ها به طور کامل جوش بخورند. می توانید از ژل های روان کننده استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *